reklama

Pátos, pokora, oslava i modlitba Slovenskej filharmónie

V piatok večer, v prvý jarný deň, nastúpil orchester Slovenskej filharmónie, aby predviedol poslednú, nedokončenú 9. symfóniu Antona Brucknera. Symfónia venovaná Bohu omráčila publikum.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

 Anton Bruckner vložil do svojej poslednej symfónie obrovský cit , pátos a povznesenie. Mohutné unisoná podporovali myšlienku čistoty lásky k Bohu. Akoby len čisté konsonancie mali to právo oslavovať božie meno. Skladateľ postavil mohutné stĺpy Mahlerovského temperamentu a podoprel nimi vrúcnu, hlbokú modlitbu. Zároveň svoju hudbu a harmonické idei nástrojovo jasne profiluje. Pátos, ktorý poslucháč často pociťuje, prehlbuje až na dno hudobnej empatie. Jednoduchými harmonickými vzormi sa javí ako Arvo Pärt romantizmu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dirigent Rastislav Štúr svoje precítenie odovzdal orchestru, ktorý ho automaticky prijal. Dynamické gradácie mali spád do mohutného Brucknerovského hromobitia, ktoré v sebe nieslo božiu veľkosť i hnev. Aj v tých chvíľach keď sa zdalo, že orchester je v plnej sile, dirigent vytiahol ešte poslednú forte zo zálohy. Harmonické gradácie mali jasnú farbu. Uhladené súzvuky, no zároveň so zvýrazneným charakterom. Ako dúha, plná silných, samostatných farieb, ktoré spolu tvoria jednu spoločnú líniu a neexistuje medzi nimi prázdny priestor a ani žiadna nevybočuje. Unisoná občas so sebou niesli nejednotné nástupné momenty, avšak jednotnosť interpretácie ukázala to, čo môžeme nazývať hudobným citom, ktorý je pre poslucháča oveľa cennejší a pre ucho i srdce sladší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Po symfónii nasledovalo Te Deum C dur WAB 45. Samotná Slovenská filharmónia, či si to uvedomovala alebo nie, ponúkla publiku dve možnosti. Prvá možnosť, Te Deum vnímať ako ďalšiu, 4. časť. Ako istý epitaf k nedokončenému dielu (údajne to Bruckner navrhoval). Druhá možnosť, vnímať ho s vlastnou osobnosťou, samostatne. Autor bulletinu, Igor Javorský, odporúča prikloniť sa k druhej možnosti a má na to pádne dôvody. Symfónia zostáva tonálne otvorená, no dejovo uzavretá. Akoby znela v chráme už len ozvena hudby a dala tak priestor prednášanej modlitbe. Te Deum však túto hĺbavosť utne. Mocné unisono sláčikov a zboru sa vracia k oslave a pokore monumentálnym spôsobom a buduje obrazy plné anjelských zborov, ktoré neprišli kvôli modlitbe, ale pre stvárnenie božej veľkosti. Slovenský filharmonický zbor sa predstavil ako teleso schopné znázorniť kolos, ktorý Bruckner načrtol. Aj jemné ženské piano bolo schopné objať celý priestor a stále byť zrozumiteľné. Sólisti prednášali a posúvali dej ďalej. Stále prevažovala textová aj intonačná precíznosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Orchester Slovenskej filharmónie sa ukázal byť kompatibilný s hudobnou myšlienkou Antona Brucknera. Naskytol sa obraz zvukovo plných, farebných, harmonických prechodov, no obrovskej dynamickej pohyblivosti a za použitia harmonickej jednoduchosti. Orchester sa dostal pod vplyv Brucknerovej symfonickej „omše“ a tento obraz vyplnil do posledného unisónneho pizzicata. 

Účinkujúci:

Slovenská filharmónia

Slovenský filharmonický zbor

Rastislav Štúr - dirigent

Jozef Chabroň – zbormajster

Eva Hornyaková – soprán

Terézia Kružliaková – alt

Tomáš černý – tenor

Peter Mikuláš bas

Program:

 Anton Bruckner (1824-1896)

 Symfónia č. 9 d mol WAB 109

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Te Deum C dur WAB 45

Michal Huska

Michal Huska

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek hudobne všestranný, študent. Rád sa venujem kultúre rozličného druhu, no mojim primárnym záujmom je hudba. Jej tvorba, i jej reflexia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu