Stratený raj a raj v Redute nájdený

Autor: Michal Huska | 19.12.2014 o 16:20 | Karma článku: 4,08 | Prečítané:  597x

Biblická téma s obohatením hudobného génia W. A. Mozarta. Stratený raj Kryštofa Pendereckeho, Koncert pre klavír a orchester W. A. Mozarta a Rekviem Gabriela Faurého. Tak vyzeral ďalší večer v rámci Symfonicko-vokálneho cyklu Slovenskej filharmónie, dňa 18.12. 2014.

               Adagietto z Pendereckeho rozsiahlej opery Stratený raj patrí medzi skladateľove najhrávanejšie diela. Vzniklo celkom netradične a to na objednávku pri dvojstom výročí Lyric Opera of Chicago. Celá objednávka bola kontroverzná, z dôvodu skladateľovho ne-amerického pôvodu a o niečo menej škandalózny bol fakt, že sa jasne zakladá na prvkoch nemeckého romantizmu. Adagietto predstavuje atmosféru momentu, keď Adam a Eva navždy stratili Eden. Melódia sa rozvíja rovnako ako pocit previnenia a postupného uvedomovania následkov hriechu. Jednoduchá harmónia a veľkosť orchestru spôsobili plnosť jednotlivých tónov, ktoré sa zarývali do duše a nechávali unášať myseľ v posledných viditeľných črtách raja, zahaleného v hmle.  Svojou precíznosťou dokonale uviedli večer ponurým, no vznešeným spôsobom.

               W. A. Mozart a jeho Koncert pre klavír a orchester c mol KV 491 premenil hlboké sondy do duší na majestátnu dramatickosť a ukázal kde po stratenom raji hľadať útočisko. Spomedzi klavírnych koncertov je toto dielo považované za jedno z najväčších a ovplyvnilo mnoho ďalších skladateľov ako L. van Beethovena, či J. Brahmsa. Dielo je písané pre tzv. Haydnov orchester a je jedno z troch klavírnych koncertov, v ktorom je prvá veta v ¾ rytme a jediné, kde napísal part pre hoboje aj klarinety. ppp  pp, p, mp, mf, f, ff, fff...  – jedná sa o minimálne dynamické rozdiely, ktoré bývajú často prekrývané a zanedbané. To čo však orchester Slovenskej filharmónie predviedol, bola praktická ukážka citlivej hry a učebnicovo nastolil dynamické hranice. Dokonale tak vytvoril hudobné plátno pre klaviristu Andrewa van Oeyena.  35 ročný Andrew van Oeyen debutoval v 16. rokoch s Filharmóniou Los Angeles a zaraďuje sa medzi najvýznamnejších klaviristov svojej generácie. V 1999 získal Cenu Gilmore pre mladých umelcov a v roku 2001 1. cenu na Národnej súťaži Nadácie Leni Fe Bland. V spomínanom Mozartovom koncerte pre klavír sa v 1. a v 3. časti vyskytujú sólové kadencie, v ktorých je miesto pre sebarealizáciu samotného sólistu. Talentovaný Andrew van Oeyen túto možnosť využil a  do diela vpísal vlastné kadencie. Klavirista doslova preplával dielom a bol unášaný harmonickými vlnami skladateľovej vášne. Sprevádzal a nechal sa sprevádzať. Hádal sa, aj súhlasil. Jeho hudobný cit presakoval medzi tónmi.

               Čo začalo stratou raja, skončilo zádušnou omšou. Na záver večera odznelo monumentálne Rekviem d mol op. 48 od Gabriela Faurého, ktoré sa dalo pozorovať ako vychádzajúce slnko. Bolo nenútené a plynulé. Fauréovo Rekviem je oddané nádeji. Je vnútorne vyrovnané a preniká dušou skrz na skrz zanechávajúc po sebe harmóniu. Slovenský filharmonický zbor ukázal krásne zrozumiteľné piano s jednotnými gradáciami, akoby s krehkosťou detského zboru a silou a istotou zboru dospelých. Basbarytón Martin Malachovský mal prvé takty mierne neisté, no táto asimilačná chvíľka trvala len pár sekúnd. Nakoniec ladne prenikol do éterickej atmosféry. Zdalo sa, že i on si uvedomoval zraniteľnosť celej formy, v čom sa nakoniec ukazuje profesionalita. Koloratúrna sopranistka Adriana Kohútková si tiež držala mierny odstup. Ukázala silu hlasu zahalenú rešpektom pred transcendentálnosťou celého diela.

               Nakoľko sa jednalo o vážnu a dramatickú tematiku, natoľko bolo vážne a dramatické vystupovanie dirigenta Emmanuela Villaumea. Čo bolo predpísané ukázal a čo nebolo, to stelesnil.

             

Účinkovali:

Slovenská filharmónia

Slovenský filharmonický zbor

Emmanuel Villaume – dirigent

Jozef Chabroň – zbormajster

Andrew von Oeyen – klavír

Adriana Kohútková – soprán

Martin Malachovský – basbarytón

 

Program:

              Krysztof Penderecki (1933)

                            Adagietto z opery Stratený raj

              Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

                            Koncert pre klavír a orchester c mol KV 491

              Gabriel Fauré (1845-1924)

                            Rekviem d mol op. 48 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?