Prvé symfónie romantikov

Autor: Michal Huska | 22.11.2014 o 5:32 | Karma článku: 4,35 | Prečítané:  338x

Bratislava. Beethovenov slávny vstup do sveta symfónii bol deprimujúci a demoralizujúci pre mnohých jeho nastupujúcich kolegov. Bolo ich však aj mnoho, čo sa jeho tieň, v čerstvej po-Beethovenovskej dobe odhodlalo prekročiť. V piatok, 21.11. v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie v rámci Symfonicko-vokálneho cyklu, mali návštevníci možnosť vypočuť si koncert hneď dvoch velikánov svojho času – Johannesa Brahmsa a Piotra Iľjiča Čajkovského a ich prvé symfonické diela.

        Dielo Čajkovského i Brahmsovo ukázalo kontrast a rozpoltenosť hudobného smerovania. Brahms svoje emócie nechal prúdiť a v hudobnom jazyku ich uhladzoval resp. zarovnával do známejšej formy, i keď s novými harmonickými štruktúrami, ktoré rozvíjali tie dávno zaužívané. Slovenský klavirista, ktorý má za sebou vystupovania aj na prestížnych svetových pódiách, Matej Arendárik, si s jeho jazykom rozumel. Jeho práca s dynamikou bola veľmi detailná, hlavne čo sa týkalo malebných akordických sledov. Komunikácia medzi klaviristom a orchestrom Slovenskej filharmónie sa zdala chvíľami kostrbatá, no orchester predviedol veľmi precítenú hru. Matej Arendárik má v rukách techniku a v srdci hudobný cit. Aj preto publikum potešil ešte dvoma skladbami.

         Čajkovskij na rozdiel od Brahmsa svoje emócie nekontrolovateľne maľoval na plátno symfónie, ktorá sa hemžila rôznymi farbami a odtieňmi. Dielo je popretkávané melódiami búrlivého, melancholického a zarmúteného Čajkovského v mladom veku. Oproti Brahmsovy nemal problém s využitím harmonickej jednoduchosti, ktorá v danom momente pôsobí ako kryštál v kope štrku. Slovenská filharmónia a hosťujúci dirigent Pavel Baleff sa diela ujali veľmi čisto, bez akéhokoľvek náznaku neistoty. Pavel Baleff  sa už dlhšie pohybuje na svetovej scéne klasickej hudby, získal rôzne ocenenia  ako napr. prestížnu dirigentskú cenu Bad Homburg. Ukázal nám vášeň, ktorú orchester prijal, porozumel jej a adekvátne ju interpretoval.

         O slovenskom filmovom či divadelnom umení sa nejeden krát hovorí, že vie byť hlavne vážne. Že my Slováci máme veľký zmysel pre tragédiu a vážnejšie tematiky. Či sa to týka aj hudobnej scény je diskutabilné, no  Slovenská filharmónia túto myšlienku podporila a svojou hrou ukázala, kedy má navrch. 

Účinkovali:

Slovenská filharmónia

Pavel Baleff - dirigent

Matej Arendárik - klavír

 

Program:

         Johannes Brahms (1833-1897)

                   Koncert pre klavír a orchester č. 1 d mol op. 15

         Piotr Iľjič Čajkovskij (1840-1893)

                    Symfónia č. 1 g mol Zimné sny op. 13

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?