Pri zrode novej hudby

Autor: Michal Huska | 10.11.2014 o 2:00 | Karma článku: 5,71 | Prečítané:  258x

Bratislava. Večer o 19:00 v Malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, prebiehal tretí deň festivalu Nová slovenská hudba. Všetky diela ktoré zazneli, mali svoju úspešnú premiéru.

                 Koncert odštartovala skladba Impromtu (2013) od Romana Bergera pre klarinet. Obsahovala rytmický model postavený na morseovkovom rytme „SOS“, ktorý prelínal zložitými úsekmi. Tie sa nad rytmom vznášali a uhladzovali ho. Pre Interpreta Branislava Dugoviča sa očividne nejednalo o väčšiu námahu.

                   Nasledovala skladba Bajajan od Lucii Chuťkovej, napísaná pre akordeón na ktorý hral Milan Osadský. Zvláštny koncept, obsahujúci, ako tvrdí sama skladateľka, „folklórny nápev“. Ten mal silný rytmický pôdorys, ktorý menil svoju podobu a tá akoby postupne získavala odtieň minimalizmu, predovšetkým v jednoduchých harmonických zmenách a repetícii. Skladateľka veľmi vhodne a nenútene využívala zvukové možnosti akordeónu, ktorý dokázal dať jednému tónu niekoľko farieb.

                   Eupefónia od Roberta Gašparíka bola tretia skladba koncertu a to pre dve violončelá. Hrali Kristína Janičkovičová a Katarína Kozelková. Dielo sa skladalo z troch častí. Malo niekoľko tvarov a to tvar dialógu, ktorý sa pohyboval v podobe hádky i uzmierenia v unisonách, či tvar pozvoľného putovania melódie, ktorá predstavila violončelo v rôznych farbách a situáciách. Robert Gašparík ukázal violončelo vo svojej nahote. Svojim spôsobom by sa dalo hovoriť o modernej fantasii novej hudby.

                   Ako posledné zaznelo Trio pre husle, violončelo a klavír od Vladislava Šarišského. Táto bodka večera v podaní Vladimíra Harvana na husliach, Romana Harvana na violončele a samotného skladateľa Vladislava Šarišského na klavíri akoby  priniesla hlboký výlet cez hudobné formy. Od chvíľami zdanlivo kontrapunktických momentov až po preparovaný klavír Johna Cagea. Akordické stĺpy postavené do úletov zvukových anomálií strún klavíra a husle s violončelom predvádzali tanec melodických línii, ktoré boli rytmicky zviazané spolu s klavírom.

                   Skladatelia na Slovensku majú čím prekvapiť a nezaostávajú v inovatívnosti čo sa týka zvukových možností nástrojov a ani v neobjavených svetoch harmónie. Festival Nová Slovenská hudba je toho dôkazom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?