Štefánikova symfónia mala premiéru v bratislavskej Redute

Autor: Michal Huska | 13.10.2014 o 2:23 | Karma článku: 3,78 | Prečítané:  549x

Bratislavské hudobné slávnosti vrcholia a v sobotu, 11.10. 2014 mali návštevníci príležitosť prejsť cestu od viedenského klasicizmu ku slovenskej postmoderne.

                 V prvej časti večera odznela krátka Beethovenova predohra z tragédie Coriolan. Je to jedna z prvých predohier, ktorá nevznikla priamo na uvádzanie konkrétneho diela. Po tomto plne harmonickom úvode absolútnej hudby, odznel Beethovenov druhý koncert pre klavír a orchester, v netypickom prevedení, kde samotný dirigent Jean Bernard Pommier zaujal zároveň miesto klaviristu. Avšak aj po odložení paličky a obsadení miesta pri klavíri jeho dirigovanie neskončilo. Akoby kúzlom sa vizuálne  zmenilo na auditívne a jeho gestá a rytmické cítenie získali tónový charakter. Orchester sa s touto premenou ľahko vysporiadal a divák nemal šancu pocítiť akúkoľvek výchylku.

                 Po prestávke, ako štýlový kontrast k Beethovenovi, sa predstavil Peter Martinček van Grob, skladateľ a absolvent štúdia kompozície na VŠMU v Bratislave. Peter Martinček tu po prvý krát uviedol svoju  4. symfóniu, ktorá niesla názov In Memoriam M. R. Štefánik. Nastalo neočakávané. Akoby pod vplyvom Goreckeho vznikal pred očami diváka minimalistický koncept a to tým najmonumentálnejším spôsobom. Obrovská zvuková farebnosť v harmonickej jednoduchosti sa niesla po celý priebeh diela. To obsahovalo silnú rytmickú stránku i melodické motívy, často opakované v niekoľkých prevedeniach a úpravách, pri ktorých sa skladateľ rád hral s diminúciou.

                 Spevácky zbor Lúčnica predniesol zakomponované texty básní Williama Ernesta Henleyho a Guillauma Apollinaira , pričom Apollinair bol prevažne text mezzosopranistky Jany Kurucovej, ktorej bol part venovaný. Aj práve z tohto dôvodu nemala sólistka pri spievaní žiadne komplikácie a aj zložitejšie časti podala s istotou. Zbor, ako mohutné teleso pomerne využilo svoj potenciál a dostávalo sa mu krásnych a vznešených akordov. Jediné narušenie spôsobilo prasknutie struny harfy, zrovna za tichého sóla basovej sekcie. Harfistka však zachovala chladnú hlavu a pre opätovné naladenie využila pauzu medzi jednotlivými časťami diela.  

                Celá symfónia pôsobila veľmi nadpozemsky a abstraktne. Hlavne pri súhre zboru a sólistky, keď vlnité melódie vytvárali svoj vlastný svet ponurej fantázie. Sekcia bicích sa očividne tešila veľkej úlohe, ktorú im pridelil skladateľ a okrem rytmickej presnosti jej nechýbalo ani hudobné zanietenie.

                 Týmto mohutným dielom Peter Martinček vytvoril vznešenú pripomienku 95. výročia smrti M. R. Štefánika a zanechal dojem uspokojenia a hrdosti.

Účinkujúci:

                Štátny komorný orchester Žilina

                Spevácky zbor Lúčnica

                Jean Bernard Pommier – dirigent, klavír

                Elena Matušová – zbormajsterka

                Jana Kurucová – mezzosoprán

 

Program:

                Ludwig van Beethoven (1770-1827)

                               Coriolan, predohra op. 62

                               Koncert pre klavír a orchester č. 2 B dur op. 19

                               Allegro con brio

                               Adagio

                               Rondo. Molto allegro

 

                Peter Martinček van Grob (1962)

                               Symfónia č. 4 Inmemorian M. R. Štefánik, pre soprán, miešaý zbor a orchester

                               Un oiseau chante (Larghetto – Andante – Largo)

                               Adagio molto

                               Interludium (Adagio molto)

                               Invictus

 

 

               

 

Divák mal pocit, že pod jeho rukami sa dirigentská palička, počas skladby, premieňala na klávesy. S danou/touto hudobnou si poradil bravúrne Štátny komorný orchester Žilina

                

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?